fredag 17 juli 2015

På resande fot!

Hej!

Så här i semestertider är många på resande fot och ofta behövs någon slags matsäck på vägen, och kanske man måste ta hänsyn till alla viljor och allergier som medresenärerna har. Maten ska gärna vara god, kunna ätas kall, vara mättande, vara nyttig och innehålla minimalt med kolhydrater såklart.

Utbudet på vägkrogar och liknande är tyvärr sådär och i bästa fall hittar man en buffé eller kan beställa mat utan potatis, ris o.s.v., men de smyger in mjöl och socker i såser och kryddningar. Eftersom jag slutat med socker, eller försöker att inte äta socker, är jag nu mycket känslig för när något smakar sött, jag har varit med om att vinägrett varit söt på salladen, och att såser varit jättesöta. Om man köpt mat utan såser, röror eller dressingar, t.ex. någon slags sallad, har jag märkt att jag inte står mig speciellt länge och blir hungrig snart igen.

Så jag har kommit fram till att om det är möjligt, är det bäst att ha med sig egen matsäck på resa, då är det inget krångel och man vet att man får i sig nyttig mat och blir mätt!

Vad är då bra LCHF-mat på resa? Jo, jag tycker att äggrätter är fantastiska på resa, ägg är bland det nyttigaste man kan äta, går att äta kallt och mättar väldigt bra.

Vispa ägg med en skvätt vatten och stek pannkakor, gör sedan wraps och fyll dem med vad du vill, röror, majonnäs, räkor, kyckling, avokado, sallad o.s.v.

Äggmuffins, vispa en äggstanning antingen på bara ägg och vatten, eller ägg och vispgrädde. Fyll muffinsformar med vad du tycker är gott, t.ex. grillad kyckling och chili, bacon och persilja, skinka och västerbottenost, räkor och dill, mozzarella och tomat, ja man kan variera dessa i det oändliga. Barnen tycker det är lite kul med matmuffins också.

Man kan också göra en stor ugnsomelett/frittata, gör som med äggmuffinsen men slå allt i en långpanna eller form och grädda, skär sedan i munsbitar.

Kycklingklubbor med t.ex. currymajonnäs.

Jag har inte några lämpliga bilder på dessa rätter och ni har inte fått vettiga måttangivelser heller, men jag är övertygad att ni klarar detta ändå, samt mängden beror ju på hur många maten ska räcka till. Mer ägg åt folket helt enkelt!

Sist som vi behövde matsäck på bilresa var när vi skulle till LCHF-eventet i Säffle. Vi hade varit bortresta innan, så vi hade inte handlat hem så mycket då vi skulle resa igen, jag fick utgå från det jag hade hemma. Hittade köttfärs i frysen och blandade i majonnäsen (egengjord) som skulle blivit gammal, kryddor och vips så var Säfflebiffarna uppfunna. Biffarna gick jättebra att äta kalla, de förtärdes på en tråkig parkering intill ett litet köpcentrum i...... ja, det kan ha varit Skövde?

Inte så tjusiga biffar, men de blev väldigt goda.

Säfflebiffarna 

500g blandfärs
2 ägg
1 dl majonnäs
1½ dl riven Grana Padano, alt parmesan
1 tsk senap
1 msk tomatpuré
1 tsk timjan
Salt och grovmalen svartpeppar

Blanda alla ingredienser väl, jag tycker det går bäst med rena händer. Stek biffar i smör, ha inte för hög värme då de har ost i sig och kan fastna lite i pannan.
Man kan naturligtvis servera dessa med någon sås eller så, tomatsås kanske skulle passa.

Kram Linda



Inga kommentarer: