måndag 20 juli 2015

Ett jäkla tjat om parmesan!

Hejsan!

Jag har insett att jag använt parmesan som ingrediens väldigt mycket här i bloggen, så jag tänkte att ni skulle få lite variation.
Så nu tjatar jag lite till om parmesan, ha ha, eller egentligen är det grana padano-ost jag använt, som också är en typ av parmesanost. Min affär där jag bor säljer rätt ofta jättebitar av grand padano för 99 kr kilot. En sån bit räcker jättelänge, därför används det i min matlagning lite nu och då.

Och nu tillbaka till parmesan

Parmesanostar är rika på kvalitativt protein som mättar bra, innehåller mycket kalcium och fosfat. Det har hänt att läkare i Italien skrivit ut recept på parmesan till barn och gamla som behöver stärka sitt skelett. Jag tror många, inklusive min osttokiga farmor säkerligen hellre skulle tugga på en bit parmesan istället för tråkiga kalcipostabletter från apoteket!
På grund av den långa lagringen, bildas det många nyttiga aminosyror i parmesanostar, samt att parmesan har den femte smaken - umami.

Och för att fira mig och farmor idag på vår namnsdag, ger jag er två recept med grana padano!



Margaretas fyllda lövbiff

500g lövbiff
10 champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 grön paprika
1 ½ msk tomatpuré
en näve hackad persilja
2 dl riven grana padano
smör
salt och svartpeppar

Skär champinjoner och paprika i små bitar, skala vitlöksklyftorna och skiva dem tunt, stek champinjon, paprika och vitlök i smör, tillsätt salt och peppar. När det fräst en stund, tillsätt tomatpuré och persilja, rör om och ta av från plattan och låt svalna lite.
Ta fram en form, lägg en skiva lövbiff i botten på formen och ta ca två matskedar av champinjonröran och lägg på mitten av lövbiffen och rulla ihop, gör likadant med alla skivor och försök att tänka på att det ska bli ungefär lika mycket fyllning i alla rullar. Riv grana padano och strö över rullarna och grädda i ugn 200° i ca 30 min, eller till osten fått fin färg.


Parmesangratinerad aubergine med revbensspjäll

1 aubergine
1 gul lök
10 cocktailtomater
hackad persilja
1 dl riven grana padano
smör
salt och peppar
revbensspjäll

Lägg revbensspjäll i en form och salta och peppra grädda i ugn på ca 225°, det tar olika tid beroende på hur stor bit revbensspjäll du har, men ca 30-45 min, du kan skära mellan benen för att kontrollera om köttet är genomstekt.
När du ställt revbenen i ugnen, skär auberginen i skivor ca 1 cm tjocka, salta på båda sidor av skivorna och låt skivorna ligga och svettas en stund, stek sedan skivorna i smör så att de får lite färg. Lägg aubergineskivorna i botten på en form, fräs sedan löken och strö över auberginen, skiva tomaterna och hacka persiljan och lägg på aubergineskivorna, strö sedan riven grana padano-ost på och grädda tills det fått fin färg. Jag kunde få in denna form samtidigt med revbenen i ugnen (under revbenen) men om det inte går i er ugn går det det utmärkt att göra auberginerätten i stekpanna, men dela då auberginen i mindre bitar och fräs tillsammans med resten och strö ost över på slutet som får smälta lite innan servering.

Nu är det sluttjatat! I alla fall om parmesan, ha ha!

Kram Linda

Inga kommentarer: