måndag 30 september 2019

Stuvad vitkål


Hejsan!

Husmanskosten, comfort food eller "riktig mat" som min mamma sa, sån där mat man äter lite för mycket av.
Att jag är uppvuxen med en kålälskande mamma tror jag att jag nämt förut,  därför väcker stuvad vitkål mycket matminnen för mig.
Och sån här mat måste man göra en stor sats av.

Stuvad vitkål 

Ca 1/2 vitkålshuvud
Smör
5 dl vispgrädde
1 ask naturell färskost
 Knippa Persilja
Salt och Grovmalen svartpeppar

Skär vitkålen i bitar och stek i smör till de är mjuka och börjar få färg. Krydda med salt och peppar, slå i grädde och färskost och rör om. Låt puttra 10-15 min och rör om då och då. Hacka persilja och blanda i stuvningen innan servering, vi åt stekt fläskkarré och sallad till.



Kram

1 kommentar:

Hannas krypin sa...

Det låter verkligen hur gott som helst! Tack för receptet.