lördag 21 september 2019

Lindas magnifika sås med rostbiff och rostad blomkål


Hejsan!

På sin födelsedag vill man gärna äta lite extra gott, och det var just vad jag gjorde! Den här såsen tycker jag blev magnifik, därför får den spela huvudnumret i det här blogginlägget.



Lindas magnifika sås

Smör
2 vitlöksklyftor 
1 gul lök 
1 msk torkad timjan 
1/2 tsk sardellcreme 
1 msk aivar  (stark)
5 dl vispgrädde 

Finhacka löken och skiva vitlöksklyftorna, fräs dem sedan mjuka i smör. Tillsätt sedan timjan, sardellcreme, aivar och vipgrädde, putra ihop såsen en stund, jag la ner de stekta rostbiffsskivorna i såsen och lät dem puttra med en stund.
Vi åt Chilirostad blomkål till och det var fantastiskt gott, ett glas rött till det förstås!





Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag undrar om det kan ha blivit fel i proportionerna i receptet? Jag gjorde den här såsen till oxfilé på nyårskafton efter ett tips och en länk i LCHF-arkivet. Den var god - men den smakade enkbart timjan. Kanske det ska vara 1 tsk istället för 1 msk? Men jag ska göra den igen eftersom jag har köpt anjovispasta :-)