onsdag 28 november 2018

Kålpudding och tröstemat


Hejsan!

Åh älskade husmanskost! Mat som ger oss sån tillfredsställelse, minnen och tröst. Ibland behöver man verkligen sådan mat, trygga, välbekanta smaker att bara sleva in i munnen
Jag gör förstås min LCHF-variant av kålpudding, och den blev underbart god, tar lite tid att göra så passade på att göra den en ledig dag. Och gjorde en stor form, så hade matlådor till jobbet och kålpuddingen skänkte tröst hela helgen. Underbart!

Om du vill ha lingon till rekommenderar jag att strö några naturella lingon över tallriken eller kålpuddingen, ingen sylt här inte.

I mitt recept anväder jag egenkokad buljong,  och den gör verkligen underverk för kålpuddingen. Det dka finnas ok buljong på burk i kyldidk i affären, men om du inte hittar buljong utan en massa hemska tillsatser i affären, går det naturligtvis bra att utesluta det, det blir gott ändå.

PS, kålpuddingen blev inte så bränd som den ser ut på bilden, ibland förstärker mobilen fel färger, haha.





Kålpudding 

1/4 av stort vitkålshuvud, eller ett halvt litet huvud.
Smör
1 kg nötfärs
1 dl buljong, helst egenkokad. Går att uteslutas.
5 dl vispgrädde
Salt och grovmalen svartpeppar
1 tsk timjan

Skär vitkålen i små bitar och stek dem i smör till de får fin färg, ställ sedan att svalna.
Sätt ugnen på 200°, ta fram en stor ugnsform och lägg i nötfärsen, häll sedan i den stekta kålen, buljong, kryddor och ca 2 dl av vispgrädden , blanda sedan ihop allihop direkt i formen, jag använde rena händer. Avslutade med att jämna ut färsblandningen i formen och gjorde ett antal hål med fingrarna i färsen, sedan slog jag resten av grädden över och gräddade i ungnen ca 1 tim.

Om du vill ha mer sås, kan du slå av en del av spadet och tillsätt mer grädde och puttra upp.

Smaklig måltid

Kram

Inga kommentarer: