onsdag 12 augusti 2015

Ingefärsfrästa champinjoner med revbensspjäll


Hejsan!

Jag är sååå glad att det nu går att kommentera min blogg! Men glöm inte att ni måste klicka i att ni inte är en robot, även om ni är det :-D. Jag har fått några trevliga meddelanden från människor jag inte känner, än! TACK snälla ni!

Idag hade jag en välbehövd sovmorgon, jag har i ett par dagar inte kommit i säng när jag ska, sovit ca 5-6 timmar per natt, inte bra! så idag sov jag till 09.45, vilket är jättebra! Men halva dagen är borta och nu har jag huvudvärk av att ha sovit för mycket istället, Nja kanske att vädret är så kvavt påverkar mig nog lite med, dagen har jag spenderat med att halsa vatten och haft tvättstuga, ibland behöver man ha sådana sås dagar. Och så härligt att värmen har kommit, det är SOMMAR! Och nu avnjuts varje måltid på balkongen, i år finns det faktiskt rätt gott om plats att sitta där. De som känner mig vet att det annars brukar vara en djungel där!

Som jag talat om tidigare har jag nu ätit gått tillbaka till strikt LCHF, har under sommaren svävat ut lite väl mycket åt det liberala hållet. Jag har mest ätit protein och fett senaste två veckorna, och lite kimchi för magens skull (ska skriva ett inlägg framöver om kimchi). Vet inte om jag gått ner något i vikt än, men känner att jag verkligen mår bra av att leva strikt. Suget som jag får av för mycket kolhydrater är borta och jag är inte lika hungrig. Jag har inte vägt mig på ett par veckor, jag har nu haft den fantastiska "kvinnoveckan", så jag har samlat på mig en del vätska, så knappast värt det att väga sig då.







För de som undrar, är det iste i glasen.

Vi hade även lite sås dagar i helgen som var, då har man lust och kreativitet i köket och lagade till jättegoda champinjoner till revbensspjällen. Det blev verkligen jättegod smak av ingefäran.



Ingefärsfrästa champinjoner med revbensspjäll

Revbensspjäll
salt och peppar
Timjan

Krydda hela revbensspjällen runt om och lägg i en ugnsform, grädda i ugn i ca 225°, efter ca 30 min vänder jag på revbenen så att andra sidan får färg, när båda sidorna fått färg tar jag ut formen och skär en bit ner mellan revbenen, sen kryddar jag ytterligare emellan revbenen. grädda igen tills de är klara.

ca 20st champinjoner
smör
ca 5cm bit färsk ingefära
salt och peppar
stor näve hackad persilja

Skiva champinjonerna, skala ingefäran, jag tycker det går bäst att skrapa bort skalet med en tesked, riv ingefäran. Smällt smöret i stekpannan (du behöver mycket smör till champinjoner), tillsätt ingefäran och champinjonerna, krydda och stek på medelvärme till de har fått fin färg. Strö hackad persilja över champinjonerna och servera.

Kram Linda

Inga kommentarer: