lördag 11 november 2017

Leverfärsbiffar = Barnmat.





Hejsan!


Jag fick reklam skickad till mig från Nestlé, i kuvertet fanns det smakprover på välling och gröt med budskapet att mätta barn är glada barn. Det första jag gjorde var att titta på innehållsförteckningen och fann ett kolhydratinnehåll på 60g/100g i båda produkterna, och förstås ett gäng vitaminer och mineraler också, bland annat är dessa produkter berikade med järn som är viktigt för våra barn.

Godnatt fullkornsvälling med havre, baserad på mjölk.




Fullkornsgröt med havre och banan- och hallonflingor baserad på mjölk.




Så jag började fundera på hur mycket näring och järn det finns i naturig mat i jämförelse. Så hur gör man då om man som jag vill undvika berikade livsmedel och vill ge sitt barn naturliga vitaminer och mineraler genom maten istället? Jo, man läser på, och intresserar sig för vad material innehåller. Här finns en lista på järnrika livsmedel, se upp med den som är berikade som finns med där.

Om man vill ha/ge gröt/välling, är det bättre att koka egen gröt till barnet, och man kan söta med rivet äpple, bär, banan o.s.v. Och det blir både nyttigare och billigare i längden.

Jag kommer personligen inte att göra gröt/välling till vår son, han får i sig lite spannmål och gluten från paltbröd och lite vanligt bröd, för att lilla kroppen ska få vänja sig vid gluten i små mängder. Vi ger "riktig" mat istället, mixad, mosad och i bitar. Och jag ammar fortfarande (bröstmjölk innehåller järn).

Persilja
Järn 3.6mg

Äggula
Innehåll- 15 näringsämnen,
Järn 3.1 mg/100g.

Paltbröd
Järn 5.63 mg/100g

Hembakt paltbröd, köpt på julmarknad i Hälsingland.

Nötkött
Järn 3.47mg/100g

Lever, nöt.
Järn 12.01 mg/ 100g


Leverfärsbiffar 
Pappalediga Olles recept.

För vuxen

1 kg lever
800 g nötfärs
2 gula lökar
Smör

Mixa levern i matberedare och blanda ihop med köttfärsen, hacka löken och stek den mjuk, smält smör i stekpanna och stek biffar, vuxna kan salta och peppra och servera till exempel med sallad och en god sås.

Vår son fick mixad biff med krossad tomat, mums!





Kram 


Inga kommentarer: