torsdag 18 februari 2016

Jag hoppas vi ses och en levernötlimpa

Hejsan!

Snart är LCHF-kryssning, tjohoooo! På lördag bär det av ut på Ålands hav och det ska bli jättekul, jag hoppas att få återse kära LCHF-kompisar och lära känna er andra som jag ännu inte träffat. Och vi ska förstås lyssna på mycket intressanta föreläsningar också. Så om ni åker med, var inte blyga och kom fram och hälsa på mig, jag lägger in en bild på mig här om ni är osäkra på hur jag ser ut.

Jag upplever att det varit en del prat om lever och inälvsmat i flödet på LCHF-sidorna jag är med i på Facebook. Majoriteten talar om hur högt näringinnehållet är i lever, andra vet inte hur man lagar lever, andra vill äta lever men tycker inte det är gott.

De flesta vet att inälvsmat är väldigt nyttigt, men är ovana att äta till exempel lever, något som många inte vet är att lever innehåller mer näringsämnen än frukt, även många grönsaker är näringsrikare än frukt. Gå gärna in och titta på diagrammet här. Det var min mammas förtjänst att jag aldrig haft problem med att äta inälvsmat, hemma vi åt kycklinghjärtan, grishjärta, tunga och lever. Då tyckte man att mammas matlagning var mossig, men egentligen var hon helt rätt, ja, i alla fall när det gäller inälvor.

Lever var visserligen ingen favorit när jag växte upp, men nu uppskattar jag inälvsmaten mer och mer. I julas gjorde jag egen leverpastej och nu kom en jättegod levernötlimpa till, jag ville att den skulle bli mustig och rik, så när jag tänkte på ingredienserna blev det ungefär som en majonnäs i färsen.

Jag kan aldrig göra lite mat, så den här limpan är gjord i en sockerkaksform modell större. Det går säkert jättebra att göra en mindre mängd färs med, men vi åt oss mätta och fick några matlådor i frysen. Jag tyckte inte att limpan smakade mycket lever, baconet och nötfärsen bidrar med mycket smak. Limpan blev lite smulig i konsistensen och föll sönder om man skar lite fort, men det måste inte alltid vara så tjusigt.





Levernötlimpa

ca 800g ungnötslever
ca 700g nötfärs
250g smör
1 ägg
2 tsk dijonsenap
1/2 tsk vitlökspulver
1 msk vitvinsvinäger
2 pkt bacon

Sätt på ugnen på 175°. Dela ungnötslevern i bitar och lägg i matberedaren, mixa levern till det blir en slät färs, tillsätt nötfärsen lite i taget medan du mixar så att färserna blandas. Smält smöret i en kastrull och ställ av från värmen att svalna lite. Tillsätt till färsen ägg, senap, vitlökspulver, vitvinsvinäger och börja mixa igen, tillsätt det smälta smöret medan du mixar och se till att allt blandas. Klä en form med baconet och häll i färsen, grädda i ugnen ca en timma. Det blev mycket sky runt limpan i formen, den hällde jag av och använde som skysås till limpan.


Så här såg jag ut på nyår

Kram

Inga kommentarer: