tisdag 26 juni 2018

Kålrabbisallad och grillvy


Hejsan! 

På midsommarfirandet vi skulle på fanns det möjlighet att grilla, vi hade köpt en fin köttbit och jag ville ha en matig sallad till. Jag har funderat på att kålrabbi borde passa i sallad som är som potatisallad, då den blir mest "potatislik" när man kokar den, och den här salladen blev jättegod.

Vi skulle köra långt till firandet i Hälsingland, och jag tänkte att det är praktiskt och håller sig bättre om jag förbereder och blandar ihop ingredienserna precis innan festen. Men jag tror salladen tjänar på att stå och dra sig några timmar, då utvecklas förmodligen smakerna bättre.

Man bör koka kålrabbin några timmar innan, för det är bra om den hinner svalna innan man blandar salladen. Naturligtvis går det bra att byta ut smetana mot exempelvis majonnäs, ja om man vill det och kanske äter mejerifritt.


Kålrabbisallad

2 stora kålrabbi, eller fyra mindre.
1 burk smetana (200ml)
1 Röd lök
I knippe gräslök
2 tsk senap
Grovmalen svartpeppar
Salt

Skala och skär kålrabbi i små kuber, koka upp lättsaltat vatten och lägg i kålrabbibitarna, koka dem tills de är mjuka, beroende på storlek tar det olika tid ca 10-20 min, känn med en sticka eller gaffel. Häll av vatten och ånga av vätskan i kastrullen på het platta. Ställ på att svalna.

Hacka lök och gräslök fint, blanda ihop smetana, senap, salt och peppar, och blanda allt med kålrabbin. Klart!




 
Kram


Inga kommentarer: