lördag 5 augusti 2017

Stress och kall basilika- och vitlökssås


Hejsan 

Jag har känt mig stressad senaste tiden, anledningarna behöver jag inte ta upp, men det finns flera stressfaktorer, och jag är dessutom sådan som oroar mig för det mesta trots mitt lugna yttre. Stress är ohälsosamt på många sätt, kan exempelvis leda till högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom, övervikt, magkatarr, sömnproblem o.s.v. Största boven heter kortisol, och stress kan också vara en enorm trigger, som leder till sötsug eller överätning. Jag måste vara extra vaksam på suget och unnar mig att äta massor av god LCHF-mat för att inte falla för socker.

Ofta när man läser eller hör om stress får man rådet att "inte stressa så mycket", "stressa ner" eller "ta bort stressfaktorerna i livet". Men hur lätt är det att göra det? Jag tycker det är rätt så komiskt, ja om jag kunde det skulle jag ju inte ha problem med stress. Jag tycker mer att det är en fråga om hur man hanterar sin stress, eller hur man gör med de faktorer som bidrar till stress.

Och det är inte alltid lätt, är man en person som lätt oroar sig eller stressar upp sig är det svårare att tänka om. Men det finns redskap som att till exempel gå en mindfulnesskurs, jag har gått två kurser på Mindfulnessgruppen och de har hjälpt mig mycket i hur jag tänker om mig själv och hur jag  reagerar på situationer. Men det är lätt att falla tillbaka i gamla spår och man behöver ständigt påminna sig själv om sina kunskaper. Sen är det inte så lätt att plocka bort stressfaktorerna i livet, så man får helt enkelt försöka hantera dem bättre tills man kan förändra situationen.

Man tar små steg, tar två kliv fram och tre tillbaka, fem steg fram och ett tillbaka, sakta sakta utvecklar man nya spår, nya sätt att tänka. Att jag skriver det här inlägget är ett sätt att uppdatera mig och komma på bättre tankar, ta beslut om vad jag ska lägga vikt på, och vad jag inte bryr mig om längre, vad som sugit energi o.s.v. Det positiva med det här är att man aldrig blir fullärd om sig själv, och man kan bli häpen av hur man kan bryta spår man har tjatat och tjatat i år efter år.

Jag vet att vi är många som är lite väl hårda i våra tankar, så var snälla mot er själva nu, och tänk på att man ska vara sin egen bästa kompis.

Den här såsen kom till av att jag behövde toppa min basilika på balkongen, och den blev jättegod. Jag kan tänka mig att den passar till det mesta, och är dessutom så lätt att göra, ett lämpligt recept i det här inlägget.




Kall basilika- och vitlökssås

1 burk crème fraîche
1 tsk pressad citron
2 vitlöksklyftor
1/2 kruka basilika
Salt

Häll crème fraîche i en skål. Pressa vitlöksklyftorna och strimla basilikabladen, pressa citronen, salt och blanda ner i crème fraîchen, ställ in den i kylen en stund. Vi åt den tillsammans med grillad kyckling och sallad, men jag kan tänka mig att den är god till det mesta.

Kram 




Inga kommentarer: